طراحی استخر با 3dmax
چگونه یک استخر با 3dmax طراحی کنیم؟
در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه با نرم افزار 3dmax یک استخر طراحی کنید. روش های استفاده شده در این آموزش را می توانید برای مدل سازی های مختلف که دارای ابزارهای مدل سازی اسپلاین و پُلی مدلینگ است اعمال کنید. آموزش طراحی استخر با 3dmax که در این مطلب آورده شده است بسیار ساده می باشد و برای مبتدیان و کاربران با تجربه طراحی شده است.
نکات مهم طراحی استخر
قبل از اینکه به سراغ آموزش طراحی استخر با 3dmax برویم، بهتر است با نکات مهم برای ساخت و طراحی استخر آشنا شوید. برخی از مهمترین نکات مهم طراحی استخر عبارتند از:
- ایمنی استخر
- طراحی مدل استخر
- هدف از ساخت استخر
- داشتن بودجه مشخص
- طراحی استخر با توجه به نوع کاربری
- در نظر گرفتن فضای کافی برای ساخت استخر
با شرکت در دوره آموزش ساخت استخر بتنی، با صفر تا صد نحوه جانمایی و ساخت استخرهای بتنی آشنا خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
مراحل طراحی استخر با 3dmax
مدل سازی استخر
ابتدا با ایجاد یک شیء خط جدید در زیر تب spline شروع کنید.
شکل دلخواه خود را رسم کنید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید. این آموزش یک طراحی منحنی ساده را دنبال می کند که در بسیاری از استخرهای مسکونی رایج می باشد. نتیجه کار به صورت زیر خواهد بود:
اکنون به حالت spline قابل ویرایش بروید و شکلی را که ایجاد کرده اید به صورت زیر انتخاب کنید:
حالا تابع outline را انتخاب کنید و یک مقدار مثبت برای آن ایجاد کنید (در اینجا ما از 0.5 استفاده کرده ایم:
خط تازه ایجاد شده در مرکز را انتخاب کرده و به زیر خط بیرونی منتقل کنید. ما از مقدار -0.5 برای موقعیت Z استفاده کردیم که از این خط جدید برای ایجاد گچ استخر استفاده خواهیم کرد:
حالا تابع مقطع را در پشته هندسی اعمال کنید و یک نقطه را در هر نقطه از هر دو اسپلاین انتخاب کنید که به طور خودکار خطوط جدیدی را از هر نقطه بین اشکال ایجاد می کند:
یک تغییر دهنده سطح با سطح آستانه 0 به اسپلاین اضافه کنید. در اینجا از 2 مرحله استفاده شده. مقادیر ممکن است بسته به شکل تغییر کنند، اما در این مورد ما نرخ گام را پایین نگه داشتیم تا تغییر هندسه آسانتر شود:
حالا باید یک ویرایشگر poly modifier اضافه کنیم تا سطح را درست کند. حاشیه پایین شکل را انتخاب کنید و روی آن را درپوش بگذارید:
اکنون یک سطح برای گچ داریم، اما نیاز به پالایش دارد. حاشیه/لبه ها را انتخاب کنید و یک افکت برای صاف کردن سطح پایین اعمال کنید. در اینجا از مقدار 0.1 با 2 بخش استفاده شده است:
اکنون یک اصلاح کننده meshsmooth با مقدار 2 تکرار اضافه کنید تا ظاهر طبیعی و واقعی تری به آن ببخشید. سپس یک ویرایشگر پُلی اصلاح کننده دیگر اضافه کنید و حاشیه را در بالای مش انتخاب کنید. یک شکل از انتخاب ایجاد کنید و نام آن را “coping” بگذارید. از انتخاب “صاف” برای نوع شکل استفاده کنید:
حالا شکل تازه ایجاد شده را انتخاب کنید و یک طرح کلی با مقدار منفی اضافه کنید. ما از -0.12 برای مقدار کلی خود استفاده کرده ایم:
شکل انتخاب شده را به عنوان یک کپی در اختیار داشته باشید، نام آن را “decking” بگذارید و یک افکت طرح کلی دیگر با مقدار منفی اضافه کنید. ما از -1.5 به عنوان مقدار استفاده کردیم:
شکل “عرشه” را انتخاب کنید و حلقه داخلی را حذف کنید. این باید تمام چیزی باشد که از شکل عرشه باقی مانده است:
اکنون یک اصلاح کننده “face extrude” را به هر دو شکل (coping & decking) اضافه کنید. مقدار را روی مقدار 0 قرار دهید. شما باید نتیجه ای مشابه تصویر زیر بگیرید:
اکنون برای آسانتر کردن کار، اجازه دهید به جای اینکه همان شکل استخر، قسمت عرشه را به یک مستطیل تبدیل کنیم، یک ویرایشگر پلی اصلاح کننده را به deck اضافه کنید، به انتخاب “لبه” بروید و از ابزار برش سریع برای برش دادن برخی از لبه ها به شکل مستطیل استفاده نمایید:
همه چند ضلعی های خارج از شکل مستطیلی را انتخاب و حذف کنید. شما باید نتیجه ای مشابه این داشته باشید:
حالا کمی آب به استخر اضافه می کنیم. به جسم استخر برگردید و لبهای را انتخاب کنید که در سطحی است که میخواهید آب شما در آن باشد.. هر لبه ای را که انتخاب میکنید، حلقه را فشار دهید تا تمام لبه های آن ردیف انتخاب شود. یک شکل از انتخاب ایجاد کنید و نام آن را “water” بگذارید:
یک اصلاح کننده فیس اکسترود با مقدار 0 به آب اضافه کنید، باید نتیجه ای مشابه زیر بگیرید:
حالا بیایید ردیف بالایی چند ضلعی های داخلی استخر را برداریم و آن را از شبکه جدا کنیم. ما از این مجموعه چند ضلعی به عنوان کاشی های خود استفاده خواهیم کرد:
مرحله بعدی این است که کاشی خود را با ضرب تعداد چند ضلعی های افقی در 2 اصلاح کنیم. این کار را انجام می دهیم تا بافت کاشی را بسیار ساده تر و زیباتر کنیم (البته نتایج ممکن است متفاوت باشد:
اکنون مراحل ایجاد یک شکل داخلی اساسی برای استخر و سطح اطراف آن را طی کرده ایم. میتوانید هندسه را تغییر دهید تا جزئیات را اضافه کنید. بیایید به جنبه بافتی مدل خود نگاهی بیندازیم.
در نظر گرفتن بافت برای طراحی استخر با 3dmax
یک ماده کاشی را انتخاب کنید و آن را روی کاشی ها اعمال کنید. ما از یک بافت کاشی رایگان استفاده کرده ایم.
یک اصلاح کننده نقشه uvw اضافه کنید و “face” mapping را انتخاب کنید. بسته به بافت انتخابی شما، ممکن است لازم باشد ویژگی های نقشه برداری uvw را تنظیم کنید. بافت انتخابی ما یک بافت اولیه بود که دارای 4 کاشی در مربع بود، بنابراین ویژگی های نقشه برداری خود را پیش فرض نگه داشتیم:
برای عرشه، فقط از برخی بافت های سنگی استفاده شده و با برخی از تنظیمات مواد آزمایش کردیم تا ظاهر زیبایی در اطراف استخر داشته باشیم. اصلاح کننده های نقشه برداری uvw برای هر دو شی اعمال شده و فقط نقشه های بافت را تا زمانی که به چیزی مطلوب دست یابیم، اصلاح کردیم. پوشش انتخاب شده، مواد VRay ساده با rgb 20، 20، 20 و بازتاب 0.7 می باشد؛ همچنین یک نقشه جابجایی VRay برای عرشه اضافه شده تا کمی عمق و جزئیات به استخر داده شود. برای آب، از یک ماده رایگان آنلاین استفاده کردیم و تنظیمات ضربه را تغییر دادیم:
تصویر زیر نتیجه کار بعد از اعمال بافت می باشد:
تنظیمات نورپردازی و رندر مورد نظر برای طراحی استخر با 3dmax، به صورت زیر انتخاب شده. ما از VRay Sun + Sky با دوربین VRay Physical استفاده کرده ایم:
سخن پایانی
سعی کردیم در این مطلب به صورت ساده نحوه طراحی استخر با 3dmax را به شما آموزش دهیم. در صورت وجود سوال یا ابهام، می توانید سوالات خود را بپرسید تا در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود. آرتیا آکادمی با چندین سال تجربه در زمینه ساخت استخر، ویلا، جکوزی، بناهای مسکونی و تجاری با برگزاری دوره های آنلاین، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید